Torstaina kokoonnuttiin Tampereen Moto-Huollon tiloihin samaan hyviä vinkkejä mopottimen talvisäilytstä ajatellen. Pari ilmoittautunutta ehti jo perua tulonsa mutta meille paikallaolijoille jäi sitäkin enemmän suuhunpantavaa. Rouva Hanski oli laittanut pöydän koreaksi ja keitteli tuoreet kahvit kun saavuimme paikalle.

MC: Hanski, paikan pomo; mukana myös: Mervi, Terhi, Päivi, Terttu

Tarjoilut

Aluksi Hanski esitteli hieman firmaansa ja kertoi huoltamo/korjaamon toiminnasta yleisesti. Kahvit siinä hörpättiin ja sitten aloitettiin tiivis, parin tunnin tuokio talvisäilytyksen saloihin perehtyen. Kohteena sattui sopivasti olemaan allekirjoittaneen Shadow :)

Esittelyä

1. Pyörän pesu ja tarkastus

Pyörä kannattaa pestä aika tarkkaan ennen talvisäilytystä. Kaikki kesän aikana kerätty lika, hiekka ja kärpäset saattavat jopa syövyttää pintaa jos pääsevät muhimaan otollisissa olosuhteissa pitkään. Ketjutkin voi pestä mutta ei ole välttämätöntä (o-rengasketjuja EI saa pestä). Hihnakäyttöisten hihnan voi huuhtaista fairyvedellä. Pesun jälkeen voi pyörää vielä käyttää hetken, että osat ovat varmasti kuivia. Sen jälkeen suihkaus vaseliinia tai vastaavaa kaikkiin ”niveliin” ja välyksiin eli esimerkiksi kytkimen liitoskohtaan. Samalla on hyvä tarkistaa, että valot ja vilkut toimivat, töötti pelaa, kytkin- ja jarrukahva toimivat. Olisi hyvä myös tarkistaa mahdolliset turvatoiminnot, Shadow’ssa esimerkkinä sivutuen laukaisema moottorin sammutus jos vaihde on päällä.

Ketjukoppa Ketjukoppa
Ketjukopasta löytyi karmeat kasaumat moskaa!

2. Öljyt

Öljyjen vaihdon ajankohdasta voi aina väitellä. Hanskin mielestä syksy on se paras aika, koska

a) paskaiset öljyt eivät jää koneistoon talven ajaksi syövyttämään osia. Öljyyn jää nimittäin epäpuhtauksia käytön aikana, esimerkkinä rikki, joka ei todellakaan tee hyvää moottorin osille.

b) keväällä MP on suoraan ajovalmis, ei tarvitse muistella, vaihdettiinkos ne öljyt vai kun ajokuume pamahtaa päälle.

c) keväällä on aina pahimmat ruuhkat huoltoliikkeissä.

Öljynsuodatin on hyvä vaihtaa samalla kun öljytkin. Pakollista se ei ole mutta yleensä se tehdään samaan aikaan. Muista tarkistaa, että vanhan suodattimen iso O-rengas lähtee mukana ettei vahingossa tule tuplatiivistettä, jolloin öljy vuotaa niiden välistä. Suodattimen vaihdon jälkeen kannattaa käyttää konetta hetki, että uutta öljyä pääsee joka paikkaan, sitten lisätä öljyä vielä tippa.

3. Bensatankki

Tästäkin isot pojat väittelevät, jätetäänkö tyhjäksi vai täyteen. Hanskin mielestä kumpikin käy mutta tyhjänä tai puolillaan oleva tankki saattaa ns. hikoilla eli tiivistää vettä tankin sisäpintoihin ja näin aiheuttaa seuraavan käynnistyksen aikana ongelmia kun vettä pääsee moottoriin. Hanski suositteli stabilaattoriaineen käyttöä. Pullon ohjeen mukaan annostelu tankkiin ja hetken verran taas koneen käyttöä, että ainetta pääsee myös moottoriin. Jos pystyy käyttämään konetta hetken aikaa noin kerran kuukaudessa, ei ihan välttämättä stabilaattoriakaan tarvitse.

4. Muut nesteet

Tarkista jäähdytysnesteen pakkaskestävyys paisuntasäiliössä jos säilytät pyörääsi kylmässä. Pyörän manuaalista löytyy säiliön paikka.

Jarru- ja kytkin nesteet ym. ei sinänsä tarvi mitään erityistoimenpiteitä, tarkista vain, että ne ovat kunnossa (= niitä on).

Ominaispainomittari
Arvaatko, mikä tämä on? Vastaus tekstin lopussa :)

5. Akku

Hanski suositteli akun irrotusta, vähintään ainakin akun miinusnavan irrotus. Mieluummin kuitenkin koko akku irti. MP:n akku on niin pieni, että vähäinenkin virran kulutus tyhjentää akun talven aikana varmasti. Irrotettu akku kannattaa ladata syksyllä, vuodenvaihteessa ja vielä kerran keväällä. Ja jos oikein ahkera aikoo olla, akun navat/kosketuspinnat (akun kengät) kannattaa puhdistaa, ensin miinuspuoli, sitten plus, eipähän tule kipinöitä.

Akku

6. Ilmanpaineet

Jotkut päästävät renkaat pehmeiksi, toiset taas pumppaavat ne piukeiksi täyteen. Hanskin mielestä ei tarvitse tehdä mitään.

7. Jarrut

Ei tarvitse säilytyksen takia tehdä mitään erikoista. Hyvä on tietenkin tarkistaa, missä kunnossa jarrut ovat ja vaihtaa esimerkiksi jarrupalat tarvittaessa. Tämä kuuluu normaaliin huoltokäytäntöön.

Siinähän tuli jo monta kohtaa! Huolto kannattaa tehdä syksyllä ihan senkin takia, että kun keväällä mieli halajaa tien päälle, on todella piinallista siinä vaiheessa aloittaa öljynvaihtoa tai muuta vastaavaa. Kyllä näillä toimenpiteillä se mopotin siellä tallissa hyvät talviunet saa ja omistajakin on turvallisin mielin, MP on hyvässä kuosissa ja odottelee vain ajokelejä!

Kevättä odotellessa, terveisin,

Ninnair

Tiirailua

Kuvassa Terttu tiirailemassa jäähdytysnesteen pakkaskestävyyttä kojeella, jonka kuvan näit jo ylempänä. Virallinen nimitys on kai ominaispainomittari.

Takaisin