2006 WIMA rallin järjestysvuoro oli Sveitsin kerholla. Ralli järjestettiin Hoch Ybrigin laskettelukeskuksessa, noin 100 km Zurichistä. Telttamajoitus oli ainoa vahtoehto ja tämä kertomus on erään suomi-teltan matkakertomus. Tarina on tosi. Välttääkseni oikeustoimia tai muuta vastaavaa, jätän tapahtumiin sekaantuneiden henkilöiden nimet mainitsematta. Todisteet tapahtumista ovat sähköposteissa tallessa.

Teltta oli lähtenyt Sveitsiin jo heinäkuussa. Heinäkuun loppupuolella soitin DHL:lle sopiakseni teltan paluumatkasta. Laitoin lisäksi sähköpostia 31.7. asiaa hoitavalle henkilölle (myöhemmin hlö1), jossa kerroin telttakollien mitat (2 kpl isoja urheilukasseja, yhteensä 51 kg, ei viitsi mp:n päällä kuljettaa) ja tarkan osoitteen Sveitsissä, mistä ne tullaan noutamaan 21.8.2006. Kysyin samalla vielä tarkemmin hinnasta ja jopa käänsin tekstin englanniksi ihan varmuuden vuoksi.

Saman päivän aikana tuli ensimmäinen väärinymmärrys, meilini kierrätettiin lennon puolelle vaikka kyse oli maakuljetuksesta. Jossain kohtaa vilahti hinta 190€, oma alkuperäinen hintatietoni oli 74€, mistä lie eroavaisuus. No, ehkäpä se selviäisi ennen pitkää, ajattelin. Noin viikon päästä lähetin vielä täydennetyn proforman, joka kuulemma pitää pakaasin mukana olla, jotta se pääsisi nätisti rajojen yli takaisin.

Tässä kohtaa mukaan oli tullut jo muutama henkilö lisää, ilmeisesti kesäloman sijaisuuksia. Kyseisessä lipareessa oli lähettäjän tiedot (siis Sveitsin päässä oleva henkilö, jolta se teltta haetaan tuolloin 21.8.), minun eli vastaanottajan tiedot sekä pakaasin sisältö ja mitat. Lisäksi lappuun merkittiin syy, miksi kamaa siirretään paikasta toiseen: ”Reason of Export, Return of Temporarily exported goods”. Eli selkeästi kirjasin, että tuote on aiemmin ollut Suomessa ja sinne se palautetaan. Sain vielä varmistuksen hinnasta ja se olisi juuri tuo vähän päälle 70€ ja jotain tullausmaksuja 30€ päälle. Vielä 9.8. tuli henkilöltä nro 3 vahvistus, että proforma on kunnossa ja asia selvä. Ei muuta kuin reissuun vaan!

Reissu meni mukavasti ja itse ralli oli hieno kokemus. Reissusta lisää voit lukea matkaraportista. Palasin kotiin tiistaina 22.8. väsyneenä mutta kokemuksista rikkaana! Kuviakin olin napsinut kameran täyteen.

Torstaina 24.8. sain ensimmäisen viestin, ettei kaikki ollutkaan mennyt niin kuin oli sovittu. Sveitsin pään mp-mimmi (myöhemmin Maria) ilmoitti asiasta näin:

Maanantaina 21.8. ei kuulunut mitään, tiistaina iltapäivällä joku äijä soitti ja kyseli milloin voisi tulla paketit hakemaan. Hän tuumasi myös että olikos ne lähetykset jo eilen valmiina... Sanoi, että tiistaina ei ole enää vapaata kuskia, mutta keskiviikkona olisi. Sain ensin itse valita kahden tunnin periodin joilloin paketit tultaisiin hakemaan. Valitsemani aika ei sitten ollutkaan hyvä. Tämän jälkeen tämä mieshenkilö ehdotti, josko toimittaisin paketit johonkin toiseen paikkaan, josta heidän kuskien olisi helpompi hakea (asun muutaman kilometrin päässä Zürichin keskustasta eli en siis missään korvessa). Sanoin, että en ala paketteja kuljettamaan minnekään ja että olen koko keskiviikon kotona, tulkoon hakemaan milloin kuskille sopii. No, ei tässä vielä kaikki. Minulla olisi pitänyt ajomestarin (tai mikä lie olikin) mukaan olla proforma lähetyksen mukaan liitettäväksi. Eihän minulla ole kotona faksia, johon sen olisi voinut lähettää. Onneksi mieheni oli töissä ja sain sitä kautta paperin itselleni ennen lähetyksen noutamista.

DHL:n paikallinen taho oli käynyt pakaaseja jo kyselemässä 14.8., ralli ei ollut tuolloin edes vielä alkanut! Missähän kohtaa se hyvissä ajoin ilmoitettu noutopäivä eli 21.8. oikein hävisi? Hlö3 Suomen päässä pahoitteli ja ihmetteli, että miksi Sveitsin porukat kyselivät proformaa, koska se oli heille toimitettu ja noutopäivä oli ihan varmasti ilmoitettu. Hän lupasi lähettää reklamointini eteenpäin Sveitsiin ja laatuosastolle. Jäin odottelemaan kuormaa, jonka alun perin oli kerrottu tulevan noin 5-7 päivän kuluessa.

31.8. (8 päivää teltan noudosta) Maria kokeili DHL:n nettisivuilla olevaa paketin seurantaohjelmaa ja syötti sisään lähetysnumeron, jonka oli saanut paketit hakeneelta mieheltä. Numero oli väärä. Useiden puhelujen jälkeen hän sai koodin, joka oikeasti näytti meidän pakaasimme olinpaikan. Paketti oli ollut hukassa mutta nyt näytti, että se olisi vihdoin matkalla pois Sveitsistä ja toivottavasti kohti Suomea! Nettisivuilla noutopäiväksi oli merkitty myöhempi päivä kuin tuo todellinen 23.8., noutopäivä oli heidän mielestään 29.8. viikkoa todellista myöhempi aika. Olisikohan tuo se päivä, jolloin paketti ”löytyi”? Vaikka proformassa, jonka lähetin Suomen kontaktille ja jonka hän sanoi laittaneensa eteenpäin, oli selkeästi minun osoitteeni Suomessa, ei tuota osoitetta enää näkynyt kuitissa, jonka Maria oli paketin noutajalta saanut. Jotain hämärää on DHL:n logistiikassa vai mitä? Myöhemmin tarkastettuna 31.8. paketti oli Hannoverissa eli olihan se sentään päässyt jo Sveitsistä ettepäin!

5.9. (13 päivää teltan noudosta) meilailimme edestakaisin Marian ja teltan omistajan (myöhemmin Sari) kanssa ihmetellen, että missä paketti viipyy. Itse teltan hakien olisi varmasti ehtinyt jo moneen kertaan kurvata Suomi-Sveitsi väliä! Purskautin melkein kahvit näppikselle kun Maria kommentoi näin:

Luulen, että ovat ottaneet ekologisen kuljetustavan käyttöön. Odottavat, että kassin pohjiin liimaantuneet etanat kasvavat niin isoiksi että kuljettavat kassit todella maata pitkin. Sveitsissä kun paikallisissa kouluissa ei opeteta kunnollista maantietoa, niin eivät tiedä pohjois-euroopan rankoista talvisista olosuhteista mitään (matkustavat lappiinkin kesällä mukamas katsomaan revontulia) ja laskelmat että kassit olisivat perillä 20 viikon päästä saattavat jonkin verran muuttua. Etanat nimittäin talvehtivat täällä keski-euroopassa ja jatkavat matkaa vasta kun pohjoisen muuttavat linnut ilmoittavat matkareitin olevan kunnossa. Tosin osa etanoista matkustaa ns vapaamatkustajana lintujen vatsoissa suomeen.

Ystävällisin terveisin

Sveitsin mp-mimmi
DHL:n ekologisen kuljetuksen koordinaattori

11.9. (19 päivää teltan noudosta) sain DHL:ltä, hlö1:ltä viestin, jossa hän pyytää vientilaskua ja vienti-ilmoituskirjaa, tuontilasku heillä kuulemma jo oli. Olin aikoinani hlö3:lle selittänyt, että kamat on lähettänyt toinen henkilö ja minä hoidan tämän noutopuolen mutta ilmeisesti tämä asia ei ollut mennyt joko jakeluun tai se oli unohdettu. Kukaan ei ollut missään vaiheessa puhunut, että moisia papereita pitäisi paketin mukana kuljettaa eikä esimerkiksi Sveitsin pään DHL hemmo niitä kysynyt. Ohjeistus DHL:ltä ennen paketin noutoa oli liittää mukaan se proforma, jonka minä olin toimittanut hlö3:lle ja hän oli laittanut sen eteenpäin. Proforma oli liitteenä kun paketti noudettiin. Hlö5 ilmoitti kylmän viileästi, että jos vientipapereita ei löydy, paketti tullataan proformaan merkitystä arvosta (jonka olimme Sarin kanssa heittäneet hihasta, 200€), ja kannetaan tulli ja ALV. eli joutuisimme maksamaan tullauksesta niin kuin teltta olisi ostettu Sveitsistä!

En missään tapauksessa suostuisi moiseen kohteluun! Ensin paketteja haetaan etuajassa, sitten myöhässä ja sitten ne vielä hukataan matkalla. Ja nyt ovat hukassa paperit, jotka pitäisi löytyä DHL:n omista arkistoista ja niitä kysellään minulta. Minäkö maksaisin tästä, ei onnistu! Lähetin DHL:lle saman ohjeistuksen, jonka Maria oli saanut (onneksi) meilitse ennen paketin noutoa. Siinä ei nimenomaan ollut mainintaa mistään muusta kuin tuosta proformasta, joka siis oli mukana.

Hlö3 kyseli jo, että onko paketti mennyt sittenkin lentorahtina. Minulta paloi proput ja listasin pieleen menneet asiat meilivastauksessa:

  • toimitettaessa pukettia Sveitsiin, lähetti ei suostunut kantamaan romuja perille asti
  • teltan kantokassi oli rikkoontunut
  • lähetettäessa takaisin Suomeen paketteja ei noudettu sovittuna ajankohtana vaan "puhelinneuvottelujen" jälkeen kaksi päivää myöhemmin
  • ensimmäisen viikon aikana paketit eivät liikkuneet vaan olivat kai hukassa (annettu väärät lähetysnumerot Marialle)
  • kahdessa viikossa paketti päässyt Saksaan asti
  • lähetysseurannassa väärä noutopäivä
  • paketin oltua kolme viikkoa matkalla ruvetaan kyselemään puuttuvia papereita tai asiakirjoja toisin kuin ohjeessa kerrottiin
  • maailman yksinkertaisin paketin lähettäminen sveitsistä suomeen on aiheuttanut kohtuutonta vaivaa ja asioiden selvittelyä sekä roppakaupalla turhia puheluita.


Vastauksessaan hlö3 kysyy AWB:ta. Hienoa, mitähän tuo mahtaa tarkoittaa? Ilmoitin aiemmin vahingossa, että paketti oli lähtenyt Helsingistä mutta se olikin itse asiassa lähtenyt Tampereelta, joten hlö3 pyysi hlöä5 tarkistamaan, josko tuo AWB löytyisi Tampereen konttorilta, selittämättä vieläkään, mitä lyhenne tarkoittaa. Tampereen DHL ei ollut kuullutkaan tästä paketista, heiltä ei löytynyt mitään tietoja! Tässä kohtaa rupesin jo käyttämään aika karkeaa kieltä vastatessani tiistaina 12.9. (20 päivää teltan noudosta) DHL:lle näin:

Hlö1 DHL:ltä laittanut sen menemään, vastaanottaja Maria. Teidänkin järjestelmässä varmasti on hakutoiminto, etsikää vastaanottajan nimellä? Meilejä on vaihdeltu nyt aikamoinen määrä ja soiteltu on Suomesta ja Sveitsistä, onko tavaroiden kuljetus oikeasti noin vaikeaa? Jälleen kerran pyydän anteeksi karkeaa kieltäni mutta tämä homma ei näytä sujuvan ollenkaan niin kuin esimerkiksi nettisivuillanne mainostetaan:

Runkokuljetuksista ja kappaletavaran pikapalveluista messu- ja näyttelykuljetusten erikoisosaamiseen.

kumpaan kategoriaan tämä telttanyssyköiden kuljetus kuuluu, pikapalveluihin vai erikoisosaamiseen? Saisinko ne kassit nyt Tampereelle, kiitos etukäteen.

t:Niina

13.9. (21 päivää teltan noudosta) Maria lähetti DHL:lle, hlö1:lle, kaiken tiedon, mikä hänellä oli näistä paketeista, hänhän oli pakettien ensimmäinen vastaanottaja ja toisessa tapahtumassa lähettäjä. Hän vielä kommentoi DHL:n logistiikkaketjun ammattitaidottomuutta. Ihan oikein. Hlö1 vastasi pahoitellen, että ilman noita vientipapereita he eivät saa paketteja ulos tullista, epäili vielä, että olemmeko ihan varmoja, että viennin toimitti DHL! Ihan niin kuin me olisimme unohtaneet mitä firmaa käytimme, oh, se olikin joku toinen kolmikirjaiminen kansainvälinen kuriirifirma… Maria jo mietti, että voiko sitä enää luottaa näköönsä kun DHL:n auto kurvaa pihaan ja tuo teltan ja samanlainen auto myöhemmin tulee uudestaan ja hakee teltan. Olisikohan FedEx lainannut DHL:n autoa?

Iltapäivää kohden 13.9. rupesi selviämään kun löytyi hlö -2, joka oli alun perin paketin Suomesta laittanut matkaan. Hän oli esimiehensä kanssa keskustellut asiasta ja yhdessä olivat todenneet, että paperisotaa välttääkseen lähettävät paketin ns. yksisuuntaisena vientinä ja sen takia vientipapereita ei ollut tehty. Torstaina 14.9. (22 päivää teltan noudosta) hlö5 taas kommentoi kylmästi, että voi-voi, koska näin on päässyt käymään, kamat on tullattava normaalisti ja ALV on maksettava. Hän laittoi vielä toisen meilin, jossa tiedotti (kuitenkin ”ystävällisin terveisin”):

Alkuperäilmoituksella tuulinkantoa ei tule tarvitsen kuitenkin ko laskun alkuperäisellä allekirjoituksella varustettuna. mutta voin kyllä pistää tullaukseen, jos saan postitse jäjestäpäin.

Maanantaina 18.9 klo 09:59 (26 päivää teltan noudosta) sain hlö5:lta viestin:

Lähetys tullattu
ja seurannan mukaan luovutettu
asiakkaalle 15.09.

Teltta ei ollut tullut perille.

Hlö5:n lähettämässä meilissä oli mukana meiliketju, jossa hlö5 ja hlö3 yrittävät patistaa kuljetusporukkaa laittamaan paketti eteenpäin. Tuosta meilistä kävi myös ilmi, että teltta on saapunut Suomeen jo 1.9. eli vain 9 päivää teltan noudon jälkeen! Heitin iltapäivällä v**uiluviestiä DHL:lle, että heidän kuljetusnopeuksissaan on parantamisen varaa, pikakuljetuksen vauhti Suomessa oli noin 25 kilometria päivässä, Saksassa jo huomattavasti nopeampaa, jopa päälle 50 km/pvä!

Vihdoin tiistaina 19.9. klo 16:01 (27 päivää teltan noudosta) sain viestin, että paketti on vihdoin toimitettu. Sain myös laskun ALV:sta, 22% hinnasta, jonka olimme ilmoittaneet proformaan. En maksa. Sain hlö3:ltä vastausmeilin, johon hän oli listannut omat vasteensa. Osa oli pelkkiä pahoitteluja ja osa kylmiä faktoja kuten esimerkiksi ”koska vientipapereita ei ollut, tullaus+ALV joudutaan laskuttamaan”. Hän ei ottanut kantaa siihen, että oma firmansa oli taho, joka alun perin oli päättänyt jättää paperit tekemättä. Laitoin hänelle meilissä omat vasteeni hänen vasteisiinsa ja sain perjantaina 22.9. hlö6 (uusi tähän mennessä!) ystävällisen pahoitteluvistin ja lupauksen, että DHL hoitaa rahtimaksun ja tutkivat, mitä tullauskuluille voidaan tehdä. Näytti jo hieman paremmalta.

Kun samana päivänä telttapussukat avattiin, vahingot tulivat erittäin selviksi. Teltta oli pitkällä reissullaan homehtunut! Viikko Sveitsin sateessa oli riittänyt päällikankaan kastumiseen ja koska ei ollut paikkaa, jossa kankaan olisi voinut kuivattaa, se pakattiin sellaisenaan. Kuljetuksenhan ei pitänyt kestää viikkoa kauempaa. 4 viikon matka oli tehnyt tehtävänsä. Ja koska kyseessä oli todella iso teltta, ei päällikangasta voi normaaliin pesukoneeseen tunkea. Laitoin lisää reklamaatiota kehiin. Vastaus tuli nopeasti, ”pakkaus on lähettäjän vastuulla”. Niin ehkä, jos kuljetus olisi sujunut, kuten oletettiin, noin viikossa.

Otimme selvää pesumahdollisuuksista ja hinnoista. Ison teltan pesu ei tulisi onnistumaan ennen tammikuuta 2007, koska pesula, jossa moisia pestään, oli niin kiireinen. Eikä lopputuloksesta olisi mitään takuita, home on todella vaikea kankaasta poistaa. Sain virallisen vasteen reklamaatiooni 3.10.2006. siinä tarjouduttiin maksamaan 145,79€ ja muistutettiin, että pakkaus on lähettäjän vastuulla ja pakattu märkänä (vetosivat tiekuljetussopimuslakiin).

Samaisessa laissa, johon DHL vetosi, löytyi myös pykälä kuljetuksen viivästymisestä ja sellaisen tapauksen korvauksista. Nythän viivästys oli vähintään viisinkertainen alkuperäiseen luvattuun verrattuna (3-5 päivää vrt. 28 päivää). Ehdotin, että odottaisimme tammikuuhun, jolloin veisimme teltan pesuun ja jos pesu onnistuu, DHL maksaisi pesulalaskun ja jos pesu ei onnistu, he korvaisivat teltan hinnan. 4.10. viestissä DHL kieltäytyi ja tivasi tilinumeroa, jonne voisivat tuon 145,79€ lähettää.

Sillä aikaa kun me Suomen päässä jankkasimme tuosta teltan pesusta kontra korvaussummasta, Maria sai Sveitsin pään DHL:ltä laskun kuljetuksesta, noin 180€! Hyvityslasku oli saatava Sveitsiin heti sillä jos lasku olisi jäänyt maksamatta, hän ei olisi päässyt mahdolliselta Suomen reissultaan takaisin kotiin Sveitsiin. Sveitsin rajavartiolaitos on kuulemma niin tiukka, että maksamattomat laskut estävät oleskeluluvan saannin.

Erinäisten puhelinkeskustelujen (sekä Suomessa että Sveitsissä) jälkeen saimme sovittua, että Sveitsiin lähetetään pikimmiten hyvityslasku ja teltta tulee jäämään odottamaan tuota tammikuun pesulakeikkaa. Hyvää joulun odotusta siis.

18.10. hyvityslaskua ei ollut vielä näkynyt.

23.10. saatiin tieto, että Suomen DHL oli huolehtinut asian kuntoon.

Joulu tuli ja meni ja se tammikuukin meni. Homeen haju teltasta häipyi pikkuhiljaa ja tuntuikin, että pesulakeikka olisi turha. Asia unohdettiin. Kunnes huhtikuussa, 24.4. sain pomoltani viestin, jossa hän kyseli DHL:ltä tulleesta laskusta, voisiko sen hyväksyä.

Mitäh! Runsas 30€ tullimaksua, eräpäivä oli ollut jo lokakuussa! Käsittämätöntä! Viestitin välittömästi DHL:lle (hlöt1-6), että tämän laskun voitte siellä hoitaa ihan keskenänne, en aio maksaa. Sieltä yrittivät vielä vetkutella vastaan, että heillä ei ole mitään tekemistä tullin kanssa, joten maksu on maksettava. En suostu maksamaan sellaisesta, joka ei minun maksettavakseni kuulu, ja ilmoitinkin asian tiukasti. 27.4. tuli sitten sama lasku, tällä kertaa Budapestista! Sama juttu, minun se pitäisi maksaa. Ilmoitin jälleen kerran, että ei tule kesää, en maksa. 21.5.2007 lähetin vielä meiliä perään, että onko tämä nyt selvä vai ei, kun mitään ei sieltäpäin kuulunut. En siis vieläkään tiedä, onko teltan Sveitsin matkasta tulossa vielä jotain seuraamuksia. Sari, teltan omistaja, on jo aivan kyllästynyt tähän rumbaan ja kovasti pahoittelee meille muille aiheutettua vääntöä vaikka eihän syy ole hänen.

Mitä tästä tarinasta opimme? Ei pitäisi koskaan lähettää noin nuoria telttoja yksinään maailmalle, muu perhe joutuu maksumieheksi tai ainakin vaikeuksiin!

Tuhansia mieluisia kilometrejä ja mukavia yöpymisiä hotelleissa kaikille toivoo Ninnair!

Takaisin