Busamiehet Niko ja Timo olivat suunnitelleet norjan matkaa jo jonkin aikaa, ja suostuivat ottamaan minutkin mukaan! (Olikohan taloudenhoitajasta puutetta...) Lähtöpäivä oli päätetty torstaiksi 28.kesäkuuta, mutta kotiintulosta ei ollut tarkkaa puhetta. Lapset saatiin joustaviin käsiin, sikälikään kiirettä kotiin ei olisi.

Retken suunnittelu pakkaamisen kannalta oli melko haastavaa, koska tämä olisi minulle ja Nikolle ensimmäinen näinkin pitkä mp-matka, ja tavaroidemme piti mahtua yhden pyörän päälle koska sattuneesta syystä minulla ei vielä omaa korttia ollut. Enpä toki olisi aloittelijana tässä porukassa pysynytkään. Timo konkarina antoi meille hyviä pakkausvinkkejä, luin myös Wiman sivuja tarkkaan (muovipusseihin ilmatiiviisti) ja melko pienillä säkeillä varustettuina uskaltauduimme matkaan periaatteella että luottokortillahan saa mitä puuttuu. Tavarat pakattiin perinteisesti myöhään lähtöä edeltävänä iltana. Säätiedotukset olivat luvanneet sateen seuraavan meitä ainakin ensimmäiset kolme päivää, mutta kuinkas sitten kävikään…

Torstai klo 08.05 lähtö Kotkasta - aurinko paistaa

Tapasimme Timon Kouvolassa, jossa sattui retken ensimmäinen haaveri. Timon busasta petti jalka, tuloksena katkennut peili. Onneksi sattui varapeilit olemaan varastossa, joten ei muuta kun tallille. Tunnin viivästyksen jälkeen pääsimme lähtemään eteenpäin. Vaajakosken ABC-asemalla pidettiin lounastauko 12.00, Vaskikello-kahvilassa seuraavat kahvit 15.00. Tarkoituksena oli päästä mahdollisimman nopeasti Norjaan, eli alkumatka oli aika kovaa ajoa.

Limingassa käytiin taas ABC:llä 19.00 ja sitten alettiin etsiä yöpymispaikkaa. Iistä löysimme kolmen tähden camping-alueen, josta kiva rivitalonpäätypätkä maksoi 65e. Iltakävelyllä vietimme hetken Tuuliajolla (pubi), ja K-marketista haettiin ilta- ja aamupalaa. Sauna varattiin vielä illaksi ja siideriä ja makkaraa nautittiin grillikodassa. Koko päivänä ei kastuttu, kosteita teitä kyllä oli paikoitellen. Puolilta öin nukkumaan. 654 km päiväajot.

Perjantai klo 10.00 lähtö Iistä

Lähdimme ilman sadepukuja liikkeelle, mutta parinkymmenen kilometrin päässä ne kuitenkin laitettiin päälle. Siinä sitten huomasin, että koska en ollut omaa pukuani käyttänyt pariin vuoteen, se oli merkillisesti kutistunut kaapissa. No, saatiin se vetoketju kiinni sitten porukalla. Tankattiin Torniossa, ajettiin melkein huomaamatta Ruotsin puolelle ja jollain huoltiksella juotiin kahvit ja syötiin eväsleivät. Tihkusade jatkui, joten kumipuvut pysyi päällä. Jatkoimme matkaa Älvsbyyhyn, jossa yritimme löytää suomessa niin suosittuja Älvsby-taloja. Ei näkynyt. Tehtaan auton kyllä näin. Sibyllassa söimme hamppariateriat 13.30. Sade loppui ja luovuimme ahdistavista sadevaatteista.

Komeita maisemia, poroja, volvoja ja ohituskaistoja oli paljon. Nopeusrajoituksetkin olivat mukavia 90 tai 110, eli matka taittui sukkelaan. Taas vaihtui maa kuin itsestään, kaistaviivat muuttuivat keltaisiksi kun saavuimme Norjaan illansuussa. Kahvipaikkoja ei tiuhaan tahtiin näillä korkeuksilla ollut, eikä campingejakaan liikaa ollut. Menimme sitten Junkerdaliin. Vastavalmistunut hirsimökki, jota eivät kyllä ihan ammattilaiset tainneet olla kokoamassa… mutta siellä oli höyrysuihkukaappi! Hintaakin yöpymisellä oli, 850 norjan kruunua eli noin 120e.

Omistaja vaikutti hiukan epäilyttävältä, ei kysynyt nimiämme eikä kuittiakaan saatu. No mutta keskellä lapin erämaata on myyjän markkinat, ei valiteta kun kerran katto pään päälle saatiin. Kauppaa ei ilmeisestikään ihan lähikulmilla ollut, joten menimme saman firman krouviin jossa söimme taas hampparit. Vielä pyykinpesua ja norjan tv:n katselua ja unten maille. Päivän korkein paikka oli 740 m merenpinnan yläpuolella. 630 km ajoa.

Lauantai 08.30 - ei sada

Tankit alkoivat olla tyhjenemään päin, joten sovittiin että käydään heti ekalla huoltoasemalla tankkaamassa. Niitähän piti olla ihan kulmilla, kai… ajoimme eteenpäin taloudellisella ajotavalla (hayabusallako?) moottorijarrutusta käyttäen. 120 kilometriä kesti tämä ”pisaralla pisimmälle”-kilpailu ennen kuin huoltoasema löytyi Storforsheistä. Ajotietokone kertoi keskikulutukseksi n 4l/100km. Eikä se tankki ihan tyhjäksi mennyt, vaikka bensavalokin valaisi päiväämme pitemmän aikaa.

Söimme sämpylät, tarkistimme ilmanpaineet kohdalleen ja ei muuta kun matka jatkuu. Korkein tienkohta 680m merenpinnan yläpuolella. Puolipilvinen päivä, pieni vesikuuro. Poroja ei näkynyt norjassa ollenkaan, merkillistä. Lampaita kylläkin, mutta niitä ei niin tarvi pelätä kun ovat rauhallisempia liikenteessä.

Norjalaiset harrastavat tunneleita, tämän päivän pisin oli 8,6km. Tuntui pitkältä, kun emme tienneet mitä vielä olisi matkalla edessä…Kahvit joimme taas Straumin lähellä, Rimi-kaupassa kävimme Hals¤yssä. Ostimme nuudeleita ja pastaa. Sämpylät syötiin Namsskogassa Nams-Inn-kahvilassa. Välillä käytiin virkistäytymässä joessa, yksi kasteli pään, yksi varpaat ja kolmas molemmat. Alkoi olla kuuma. Steinkjerissä ostimme huoltoasemalta vielä juustoa ja makkaraa, ja sitten taas yöpaikan etsintään. Koa Camping vuonon rannalla kelpasi meille, 450kr, 4h mökki keittomahdollisuudella. Hyvää yötä ja kauniita unia. 526km.

Sunnuntai 08.30

Ensimmäinen kahvitauko pidettiin Trondheimin laidalla Yx-huoltamolla, tästä ketjusta tuli melkeinpä kantapaikkamme reissun aikana. Tankkasimme Soknedalin Yx:illä 11.00. Dombås 14.00, oli vähän suurempi paikka, siellä oli suomalaisiakin motoristeja, söimme pihvit, hampparit ja italialaista jäätelöä.

Seuraavaksi olikin koko matkan pääasia, Klovstien Trollstigen eli Peikonpolku. Mutkia ja neulansilmiä ja henkeäsalpaavia maisemia. Eräällä näköalapaikalla ulkomaalainen mies sanoi meille, että kannattaisi kävellä sata metriä metsään, niin näkisimme paremmin kosken kuohut. Minä epäluuloisena pelkäsin heti että kun selkämme katoavat metsikköön, katoavat myös pyörämme tai ainakin varusteet. Huoleni oli turha, koko matkalla ei mitään hävinnyt, vaikka melko huolettomasti jätimme tavarat ja kypärät mopojen luokse kahville mennessämme. Maisemat tosiaan olivat uskomattomia, eikä niitä valokuviin pysty täysin vangitsemaan. Aikaa vierähti tänään paljon myös muualla kuin pyörän päällä.

Taas oli yöpaikan etsintä edessä, heti kohta jonkun matkaa laskeuduttuamme löytyi Gudbransjuvet kohisevan kosken varrelta. Siisti mökkialue oli lähes tyhjillään, valitsimme lähimpänä jokea olevan mökin. 350kruunua maksoi mökki ilman vettä ja vessaa. Mukava omistajan tuuraaja kertoi Niko- ja Timo-nimisistä koiristaan. Mökin molemmin puolin oli 1,5 km:n korkuiset vuoret, huh! Alueelle ilmaantui suomalaisperhe, isäntä harmitteli kun oli moottoripyöränsä jättänyt kotiin… Tarjosi kaljat, kiitos niistä! Pestiin taas pyykkiä ja yritettiin kuivattaa niitä narulla, mutta kosken kuohut pitivät kai ilman niin kosteana että aamulla sijoitimme parikymmentä kruunua kuivausrumpuun. Niitä kannattaa muuten hyödyntää, jos vaan pesuohje sen sallii. 444 km takana tänään.

Maanantai lähtö 09.00 pyörien pesun jälkeen

Aurinko paistaa. Lauttamatka edessä, Linge-Eisdalen 2h+pyörä maksoi 59 kruunua. Siitä ajoimme Geirangeriin, jossa taas huimia nousuja ja laskuja ja mutkia. Laiza`s Cafe oli hieno kahvipaikka, otimme kanasandwichit jotka oli ihanaa vaihtelua huoltoasemasämpylöiden jälkeen! Kahvikin oli maistuvaa, parit kupit sitä. Suosittelemme lämpimästi tätä paikkaa!

Maisemat taas hienot, täällä käy joskus kuulemma suuria risteilijöitäkin, nyt ei sattunut olemaan joten ei ollut suurta ruuhkaakaan. 2 kanaleipää+ 2 kahvia 119 kr. Dallsnibba oli seuraava kohde, 1500 m meren yläpuolella, pääsymaksun 40 kr/pyörä maksamisen jälkeen muuttuikin hiekkatieksi, ja alkoi olla kylmä. Huipulla tuulee! Goretex-pukumme olivat melko tilanteeseen sopivat, autoturistit kaivoivat takkeja pakseistaan.

Strym-kesälaskettelukeskus oli myös nähtävyys, siellä ihan oikealla lumella lasketeltiin keskellä kesää. Parkkipaikalla oli yli kymmenen metrin lumivalli! Klo 14.00 Bjyrkelo. Skeissä söimme kahvit ja lohileivät, norjalaisvillapaita lapsille olisi maksanut 650 kruunua… säilytystilojen rajallisuuden takia jäi väliin. Coop-marketista ostimme taas ruokaa mukaan, jatkoimme mutkateitä kunnes saavuimme Dragsvikiin. (hauskuutimme itseämme lausumalla paikannimiä amerikkalaisittain… hih) Veganeset Camping Balestrandissa klo 20.30 oli hieno mökki oikein sisähuussilla ja suihkulla, 4 sänkyä+vuodesohva, keittiö jossa myös uuni ja täydellinen astiasto ( matkan varrella tuli syötyä puuroa kahvikupistakin) ja kaikki tämä vain 550 kr! ihan hyvä hinta-laatusuhde. 352 km ajoa.

Tiistai-aamu valkeni sateisena, lähtö 09.00

Aloitimme päivän lauttamatkalla Dragsvik-Hella, joka maksoi 2h+mc 56 kr. Skjoldenin kirjaston kahvilassa söimme vohveleita ja juustokakkua klo 11.00. Matkustajalla oli vaikeuksia pysyä hereillä, tie taisi olla sen verran suoraa että otin pienet torkut kyydissä. Vaarallista toki, ei kannata ottaa tavaksi (otin silti). Kofeiinitabletteja otettiin sitten välipalaksi ja ajettiin Lom:miin. Siellä 13.30 Nordal Turistcenterissä söimme lounaaksi Tacobuffetin. (ei ihan koko pöytää) Oli muuten hienot vessat. Siinä syödessämme huomasimme ikkunasta ulkona alkavan sataa. No, tähän asti olivat goretex-puvut pitäneet pikkusateet loitolla ja puvut kuivuneet saman tien, joten ei viitsitty sadepukuja alkaa tacotäytteisten mahojen yli kiristellä.

Matka jatkui vaihteeksi taas ylöspäin, jossa satoi jäisen kylmää vettä, ja kovalla paineella! Huomasin kypäräni visiirin vuotavan. Beitostolenin kohdilla Niko huomasi etujarruissa jotain merkillistä. Ne eivät toimineet. Ja olimme huipulla. Päivä alkoi olla täysi. Etujarrupalat olivat siis ihan loppu, takajarrulla sitten jarruteltiin niin tehokkaasti kun sillä nyt pystyy. Jonkun laskettelukeskuksen kahvilassa lämmiteltiin klo 16.00 (sade jatkui) ja onnenpotkuna siellä oli internet. Etsimme lähimmän Suzukihuollon, johon ei kyllä tänään ehdittäisi. Ajoimme siis Fagernesiin, jossa vertailimme mökkien hintoja, koska halusimme tällä kertaa välttämättä sisävessan jossa kuivatella vaatteita, jotka siis pitivät meidät kuivina mutta kastuivat silti. Strandefjorden Fritidspark oli edullisin, 600 kr 4h mökki suihkulla. Suihkussa lattialämmitys joka laitettiin täysille, ja vaatteet sinne kuivumaan. Myös kenkäkuivuri löytyi! Ruokakauppa löytyi kävelymatkan päästä kauppakeskuksesta. Taisimme taas olla jonkun henkeäsalpaavan vuonon rannalla, sitä ei vaan sateessa ja harmituksessa tullut huomioitua. 338 km.

Keskiviikko lähtö klo 10.00 vettä tulee kaatamalla

Rauhallista ajoa Gjovikiin, jossa GMS-Suzukihuolto palveli meitä esimerkillisellä tavalla! Kaipaamamme jarrupalat löytyivät onneksi hyllystä, myyjä kysyi haluammeko itse vaihtaa ne (satoi edelleen) vai vaihatisiko huoltomies. No, voisihan se huoltomies… odotellessa joimme kuumaa kahvia, Niko osti sadehanskat ”vedenpitävien” mp-asun-hanskojensa suojaksi. Ketjummekin kiristettiin, ja huoltomies kertoi että laakerien vaihto alkaa olla lähellä, varoitti ajamasta kolmeasataa, kaksikin riittää… 1200 kruunua maksoi tämä keikka, n 180 euroa siis.

13.00 StatOililla kevyt lounas ja reitin suunnittelua. Ohikulkijat tulivat rohkeasti juttelemaan, kertomaan paikkoja joissa kannattaa käydä. 15.00 Jevnakerin Essolla, minun Diadoran Veratex-kenkäni päästi veden läpi. muovipussi väliin vaan. Pistetään takuuseen kun ehditään. Sitten alkoi aurinkokin paistaa, sadepuvut pois. Itsepalvelupesulassa pyörien pesu. Ajoimme Golin kautta Hemsedaliin 19.30, Evely Campingissa ei ollut mökkejä vapaana, mutta talon yläkerta oli: 2mh, wc+suihku lattialämmityksellä, iso keittiö ja olohuone 400 kr. Kotoisa kämppä kristallikruunuja myöten.

Tässä vaiheessa alkoivat sateet aiheuttaa tuhoisia tulvia Etelä- ja Keski-Norjassa ja Ruotsissa, majapaikan viereisellä vuorella näimmekin pienen vuoristopuron muuttuneen putoukseksi. Heinäpaaleja, puita ja muuta roinaa virran vietävänä. Yhtäkkiä tuli mieleen, että kenties suunnitelemamme laivamatka Tukholmasta kotisuomeen pitäisi varata hiukkasen etukäteen…? Eikä meillä ollut mitään puhelinnumeroita mukana. No, kilautus kaverille (veljelle) ja seuraavan aamuna saisimme laivayhtiöiden puhelinnumeroita. 379 km.

Torstai 09.00 local time sadevaatteet päälle

Ajoimme maailman pisimmän tunnelin, 25 km! Tämä päivä oli muutenkin tunnelipäivä, yhteensä tuli n 100 km tunnelissa. Sadekaan ei siis juuri haitannut. 11.30 pidimme kahvitauon, ja taas menimme lautalla, Bruravik-Brimnes, 72 kr. 17.00 Kävimme syömässä melko hienon Vik-pensionaatin terassilla Eidfjordissa, söin hienon lohiannoksen keitetyillä perunoilla (niitä oli ikävä) 149 kr. Siitä ajoimme Geiloon, johon suunnittelimme jäävämme yöksi, mutta sateen innostamana ajoimmekin vielä Uvdaliin.

Matkustajalla alkoi jo polvia särkeä tiukka polvikulma, joten pysähdys lopulta oli huojentavaa. Uvdal Resortin reseptionissa oli pitsaa tarjolla, itse leivottuja siis. Tilasimme pari iltapalaksi, ja ne tuotiin sitten kotiinkuljetuksena mökkiimme kotvasen kuluttua. Suihkullinen mökki 650 kr. Poliiseja ei ole paljoa näkynyt, keskustoissa muutamia. Vasta nyt muistettiin katsoa puhelimesta ne kaivatut laivayhtiöiden numerot, mutta ilta oli jo pitkällä joten soitetaan sitten aamulla. 526 km.

Perjantai lähtö 09.30 aurinko paistaa

Soitimme Siljalle ja Finnlinkille, vain Siljalta löytyi tilaa meille lauantai-illan laivaan Tukholmasta Helsinkiin. Saimme siis ajankohdan, johon mennessä pitäisi tähdätä Tukholmaan. Reittisuunnitelmiin otettiin mukaan myös varaa yllätyksiin. Suunnistimme Kronsbergiin, jossa tulvien takia oli sotilaspoliiseja ohjaamassa liikennettä, kolme siltaa oli suljettuna. Drammenissa myös pahoja tulvia. Pääsimme kuitenkin eteenpäin.

Askimissa söimme Torigrillillä norjan viimeisen aterian. Hampparit taas. 15.40 ¤rje Shell, tankkaus ja jäätelöt viimeisillä norjan kruunuilla. Sitten Ruotsiin taas. Innostuimme ajamaan illalla pitempään ja kovempaa, Ludvikassa vasta iltayhdeksän pintaan aloimme etsiä yöpaikkaa. yksi camping-alue löytyi suht isosta kaupungista, ja heilläkin vain suurin mökki vapaana. 500 Ruotsin kruunua ei ollut paha hinta mökistä, jossa oli iso piha, makuupaikat seitsemälle ja ihana suihku ja wc suoraan 70-luvulta. Nuudeleita iltapalaksi ja nukkumaan nariseviin sänkyihin. Tämä oli lähes aurinkoinen päivä. 628 km.

Lauantai sataa, mutta kun 09.30 lähdemme, ei enää sada

20 km ennen Västeråsia taas kevyt huoltoasemasalaattilounas. Sitten suunnaksi Tukholma. Västeråsissa olisi ollut Power Big Meet juuri samaan aikaan, mutta emme uskaltaneet riskeerata aikataulua vaikka amerikanautot ovatkin lähellä sydämiämme (autotallissa asti). 12.30 olimme sitten satamassa, maksoimme matkan, 310 e . Siirryimme Check-in-alueelle odottelemaan. Laivaan pääsy olikin hitaampaa kuin tavallinen autoton risteilijä tietääkään.

Odotellessa alkoi sitten sataakin. No, juttuseuraa löytyi muista motoristeista, tartuttivat meihin kipinän ajella keski- ja eteläeurooppaan. 17.30 pääsimme vihdoin hyttiin. Hytin pienuudessa oli hieman epämiellyttävää koittaa tuuletella hikisiä ajovaatteita, tuli ikävä mökkien terasseja. Suihkun kautta sitten ryppyiset ”hienommat” vaatteet päälle ja pihviravintolaan. Irkkupubissa muutamat rentoutusjuomat, siellä intendentti, busanisti itsekin, toi meille esitteitä upouudesta Hayabusasta. Kuume nousee… Nukkumaan sitten ajoissa kuitenkin päästiin, mitä unia itse kukin näkikin. Vain 246 km ajettiin tänään.

Sunnuntai

Herätys 08.00, kolmioleivät ja kahvit ja pieniä tuliaisia lastenhoitajille vietäviksi. 09.55 Saapuminen Helsinkiin, laivasta poisajaminen sujui nopeammin kuin sinne pääsy. Koko matkan aikana kukaan ei kysynyt henkkareita keltään meistä. Avoimia näyttävät olevan rajat meille naapurimaihin. Kotiin Kotkaan saavuimme klo 11.30 140 km tuli matkaa kotiin.

Yhteensä kilometrejä tuli siis 4 863 kymmenessä päivässä. Kahdelta hengeltä rahaa kului yhteensä suurin piirtein alle 2 000 euroa. Uskomaton kokemus, suosittelen kyllä kaikille. Pitäkää myös maltti mukana, tiet kun ei ole yhtä leveitä/hyväkuntoisia/ennalta arvattavia kuin täälläpäin.

Ensi kesänä uudet retket, terveisin Susanne Ståhlberg

Takaisin